نورومارکتینگ یکی از روش‌های مدرن ثبت و اندازه گیری واکنش کاربران نسبت به محصولات، تبلیغات،نرم افزار یا وبسایت‌ها است و همانطور که از نام “نورومارکتینگ" بر می‌آید از تلفیق تکنیک‌های مارکتینگ با دانش نوروساینس انجام ‌می‌شود. محققان در تلاشند که با استفاده از نورومارکتینگ متوجه شوند که کاربران بر چه اساسی تصمیم میگیرند. به عنوان مثال چه عاملی باعث می‌شود که آنها در انتخاب یک محصول بین
نمونه‌های مشابه، بر اساس تشخیص شخضی تصمیم بگیرند یا چه مشخصه‌هایی در یک محصول، توجه آنها را جلب می‌کند. همچنین کدام بخش از مغز در تصمیمات آنها نقش اصلی را ایفا می‌کند.

دو ابزار اصلی در نورومارکتینگ وجود دارد: ابزار‌های سنجش فیدبک‌های مغزی از جمله دستگاه ثبت EEG و دستگاه‌های ردیاب چشمی. کاربرد اصلی دستگاه‌های EEG حذف اثرات ایده‌آل‌گرایانه‌ی پر کردن پرسش نامه در اشخاص است. همانطور که ‌می‌دانید اشخاص در پرسش نامه‌ها، به صورت ایده آل پاسخ ‌می‌دهند یا بنا بر شرایطی که حاکم است، ممکن است به سوالات صادقانه جواب ندهند. اما در عمل، بر مبنای نیاز واقعی خود اقدام به واکنش، انتخاب یا خرید می‌کنند.

از مدرن ترین تجهیزات ثبت EEG گجت‌های پوشیدنی هستند که به صورت پرتابل و در ابعادی بسیار کوچک (در اندازه هدفون‌های رایج) بر روی سرکاربر قرار می‌گیرند و بدون نیاز به دانش تخصصی ‌می‌توان به کاربری مورد نظر از آن‌ها دست پیدا کرد.

شرکت چالشگران ادراک ناب (نوروچلنج) به عنوان اولین و تنها دارنده محصولات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه گجت‌های پوشیدنی ثبت و تحلیل EEG، صنعت نورومارکتینگ در ایران را با جدید ترین تکنولوژی‌های روز متاثر نموده است.

برای سنجش اثرگذاری و علاقه مند بودن مشتریان به هر کدام از محصولات از تلفیق روش‌های فیلم برداری، ردیابی چشمی ‌و گجت پوشیدنی استفاده ‌می‌شود.

برای انجام این کار لازم است که جامعه آماری (مناسب با هدف نورومارکتینگ) در نظر گرفته شود. سن، جنس، تعداد نمونه ها، سطح تحصیلات و دیگر شاخص ها بر اساس موضوع تحقیق مشخص ‌می‌شوند.

کاربردها:

با استفاده از نورومارکتینگ ‌می‌توان خدمات جامع و متنوعی را ارائه نمود، برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند:

  1. تمایز بین دو برند
    اگر صاحب کسب و کار قصد مقایسه بین دو برند از محصولات خود یا محصولات خود با رقیب را دارد ‌می‌تواند از تلفیق خدمات نورومارکتینگ و تحقیقات بازار برای این کار استفاده کند.
  2. انتخاب شعار، لوگو، رنگ برند
    برای این کار با تحقیقات نورومارکتینگ ‌می‌توان به طور دقیق تشخیص داد که برای افراد مخاطب آن شعار، لوگو یا برند کدام یک از موارد انتخابی جذاب تر است.
  3. مقایسه بین دو محصول
    اگر قصد داریم بین دو محصول با ویژگی‌های کلی یکسان مقایسه انجام دهیم، مثلا برای تشخیص لیبل مناسب برای محصول،
    بسته بندی مناسب، شکل ظاهری جذاب تر ودیگر ویژگی هایی که می تواند در محصول اهمیت داشته باشد.
  4. بررسی اثرگذاری تبلیغ
     قبل از فراگیر شدن تبلیغ ‌می‌توان با روش‌های نورومارکتینگ میزان اثرگذاری تبلیغ را بررسی نمود تا بتوان به بهترین و موثرترین روش تبلیغی وارد بازار شد.
  5. بررسی وضعیت UX
    به خصوص در وبسایت ها و اپلیکیشن‌ها
  6. بررسی تبلیغات بیلبوردی 
    برای اینکه بتوانیم میزان خروجی های احتمالی در تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر را بررسی نماییم، با استفاده از واقعیت مجازی و تلفیق آن با فرآیندهای اندازه گیری در نورومارکتینگ می توانیم به بهترین خروجی دست پیدا کنیم. 
  7. سنجش میزان مقبولیت قیمت گذاری در بین مشتریان 
    بر این اساس و با استفاده از تکنیک های سنجش میزان خوشایندی می توان دریافت که واکنش احتمالی خریداران پس از ورود محصول با قیمت تعیین شده چه خواهد بود. 
  8. بررسی چیدمان فروشگاه
    در این حالت برای اینکه بتوانیم به مطلوبترین چیدمان در فروشگاه، به خصوص فروشگاه های زنجیره ای برسیم، از تکنیک های ویژه نورو مارکتینگ استفاده می شود. به این ترتیب پیش از انجام هزینه های گزاف برای چیدمان، بهترین سبک و طراحی بر اساس دید مشتریان اصل می شود. 
  9. بازاریابی محتوا 
    با استفاده از این سنجش می توان بهترین محتوا برای بازاریابی های محتوا را مشخص کرد. موثرترین عناوین را پیدا کرد، جذاب ترین مخاطب برای مخاطب را تولید کرد و مشتریان بیشتری را جلب کرد. 

    نوروچلنج چه خدماتی برای نورومارکتینگ ارائه می کند؟
    نوروچلنج در سه حوزه اصلی می تواند خدمات نورومارکتینگ را ارائه کند.

Posts pagination
ارسال یک پیام