نورومارکتینگ (سنجش میزان تمرکز و ردیابی چشمی)
یکی از ابزارهای اصلی در نورومارکتینگ، دستگاه های ثبت EEG یا همان سیگنال مغزی هستند. این دستگاه ها نمون های مختلفی دارد، از یک کاناله تا ۲۵۶ کاناله که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارا هستند.
بهترین ابزارها برای نورومارکتینگ دستگاه های پوشیدنی یا گجت ها هستند که به صورت هدبند هایی بر روی سر قرار میگیرند و می تواند سیگنال مغزی را اندازه گیری کنند.
این اندازه گیری به خودی خود دارای اهمیت نیست و تحلیل این سیگنال ها مهم تر است.
یکی از تحلیل هایی که می توان برای این سیگنال ها داشت، اندازه گیری میزان تمرکز (توجه) است.
- تعیین درصد توجه کاربر
در این حالت بر اساس اینکه کدام بخش ازموضوع مورد سنجش توجه کاربر را به خود جلب کرده است، می توان به صورت ثانیه ای فیدبک کاربر را اندازه گیری کرد و تشخیص داد کدام بخش برایش جذاب تر بوده است. در این حالت عددی بین صفر تا ۱۰۰ به عنوان خروجی نهایی برای کاربر لحاظ می شود. هرچه این عدد بالاتر باشد، میزان توجه سوژه بیشتر است.
- دستگاه های فیلم برداری و ردیابی چشمی
اگر به منظور مقایسه دو محصول با یکدیگر، نورومارکتینگ انجام می شود، تنها استفاده از روش های فیلم برداری معمولی و تخمین زمان صرف شده برای هر کاربر بر روی آن محصول، می تواند در ترکیب با گجت، خروجی مطلوب را ایجاد کند.
اما اگر داخل یک محصول در حال بررسی جزییات هستیم، به دستگاه ردیاب چشمی نیاز پیدا میکنیم. دستگاه های eye tracking تولید شده توسط شرکت tobii هستند که در حال حاضر در ایران نیز قابل استفاده هستند. شکل زیر نمونه ای از این ردیاب را نشان می دهد.
ترکیب زمانبندی این دو بخش با یکدیگر می تواند به نورومارکتر اعلام کند که فرد مشاهده کننده، به چه محصولی بیشتر علاقه مند بوده است؟ کدام بخش محصول برای او جذاب تر بوده است؟ توجه کاربر به کدام بخش از محصول معطوف شده است و آن بخش چه تاثیری در محصول دارد؟